RPH MINGGU 1
Rancangan Pengajaran Harian
Minggu 1
Nama Guru : Mohamad Khairi bin Ab Rahman
Matapelajaran : Tajwid Darjah 6.
Kelas : 6 Maliki.
Tarikh : 10 Januari 2019 (Khamis).
Masa : 2.30 petang - 3.00 petang.
Bilangan : 30 orang murid (15 murid lelaki, 15 murid wanita).
Tajuk : Waqaf dan Ibtida'.
Kemahiran : Membaca, mendengar, melihat dan menaakul.
Kaedah : Syarahan, soal jawab, permainan, perbincangan dan nasyid.
Pengetahuan Sedia Ada :
1) Murid-murid telah mengetahui serba sedikit cara membaca al-Quran.
2) Murid-murid sudah melihat tanda waqaf dalam al-Quran.
3) Murid-murid memulakan/menyambung bacaan al-Quran di tempat yang betul setelah Waqaf.
Hasil Pembelajaran :
1) Murid dapat mengetahui pengertian Waqaf dan Ibtida'.
2) Murid dapat membaca al-Quran mengikut peraturan Waqaf dan Ibtida'.
3) Murid-murid dapat menyenaraikan alamat/tanda Waqaf.
Kemahiran Berfikir : Mengaitkan, membezakan dan membuat kesimpulan.
Penerapan Nilai : Berdisiplin, fokus, berani dan berdayausaha.
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya , komputer riba, pen penanda, kad jawapan, video, projektor LCD dan kamus.
Langkah / Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti PDP | |
Pendahuluan (3 minit) | Salam dan doa. | Seorang murid baca doa, murid lain ikut. | Nilai: Khusyuk. |
Set Induksi (4 minit) | Video Nasyid tentang tajuk. | 1) Guru menunjukkan video nasyid mengenai pelajaran. 2) Guru meminta semua murid turut menyanyi mengikut video. 3) Guru mengaitkan video dengan tajuk pelajaran. | Teknik: Penerangan dan soaljawab. BBM: Projektor LCD, skrin lembar dan pembesar suara. Nilai: Memberi tumpuan. |
Langkah 1 (10 minit) | -Erti Waqaf dan Ibtida'. -Alamat Waqaf. | 1) Guru menerangkan erti Waqaf dan Ibtida'. 2) Murid membaca pengertian beramai-ramai. 3) Guru menunjukkan tanda-tanda Waqaf. | Teknik: Bacaan, penerangan dan perbincangan. |
Langkah 2 (10 minit) | Kotak beracun. -Lukiskan bentuk waqaf Lazim. -Apa erti Waqaf dari segi istilah? | 1) Guru memberi arahan untuk melakukan permainan. 2) Murid bermain kotak beracun dalam kelas. 3) 3 orang murid menjawab soalan. 4) Guru betulkan jawapan murid yang salah. | Strategi: Berpusat guru, murid. Nilai: Kepatuhan. |
Penutup (3 minit) | Kerja rumah untuk murid. | 1) Guru menyimpulkan apa yang telah dipelajari. 2) Guru beri kerja rumah berkaitan tajuk kepada murid. | Nilai: Kesungguhan, BBM: Buku latihan. Teknik: Soaljawab |
Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini berjalan lancar. Ini kerana murid memberikan tumpuan sepenuhnya. Saya berpuas hati dan akan sentiasa melakukan penambahbaikan dari masa ke semasa.
Ulasan Pembimbing / Penyelia :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan