Khamis, 10 Januari 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 7




RPH HARIAN 7
Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
Nama Guru: Muhammad Daniel bin Mohd Noor
Kelas: 5 Usman
Tarikh: 15.1.2019
Masa:10.00-10.30 pagi
Bilangan Pelajar: 34 orang
Tajuk: Tasrif fiil amri
Kemahiran: Memahami jenis kalimah  Fi’il Amri
Kaedah: Mendengar, menyebut dan menulis
Pengetahuan Sedia Ada:
1.      Murid telah mengetahui serba sedikit kalimah Fi’il Amri
2.      Murid pernah mengkategorikan kalimah Fi’il Amri mengikut Domir

Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Memahami definisi kategori kalimah Fi’il Amri iaitu Fi’il Sohih dan Muktal
2.      Memahami perbezaan Fi’il amri Sohih dan Muktal

Kemahiran Berfikir:
1.      Nyanyian lagu
2.      Penyusunan ayat definisi jenis Fi’il Amri
3.      Penyusunan kalimah mengikut kategori Fi’il dalam bentuk jadual
4.      Kotak beracun

Penerapan Nilai:
Memahami Tasrif Fill Amri secara mendalam

BBM:
1.      Kad Manila
2.      Kertas Warna
3.      Nota lagu
4.      Pen marker
5.      Pita pelekat
6.      Kotak beracun
7.      Radio mp3

Langkah/Masa
Isi
Aktiviti PNP
Catatan/Alat
Pendahuluan
(2 minit)
Bacaan Doa
Ketua kelas Membaca doa diikuti oleh murid-murid lain

Set  Induksi
(4 minit)
Nyanyian lagu ‘Tasrif Fi’il Amri”
Lagu:
انت افعل,
انتما افعلا,
انتم افغلوا,
انت افعلي,
انتن افعلن, 2x
هكذا تصريف فعل الامر

Guru meminta murid menyanyikan lagu sebanyak 2 kali mengikut rentak “Sifat 20” dan menggunakan perkataan ‘فعل
Guru memilih 2 orang untuk mengulang lagu yang sama dengan perkataan yang sama.
BBM:
1.      Nota lagu
2.      Pen marker


Langkah 1
(7      minit)
1.Pemahaman definisi Fi’il Amri Sohih dan Muktal. Contohnya;

فعل الامر                
هو ما يطلب حدوث الشيء بعد زمن التكلم              
فعل المعتل            
هو ما كان احد حروفه الاصلية حرف علة
Guru menerangkan definisi Fi’il Amri Sohih dan Muktal kepada murid dengan mempamerkan kad manila di papan putih.
Guru meminta semua murid mengulang definisi yang disebutkan tadi.
BBM:
1.      Kad manila
2.      Pen marker

KBKK:
1.      Memahami definisi Fil Amar Sohih dan Muktal
Langkah 2
(6      minit)
1.Penyusunan kalimah Fi’il Amri Sohih dan Muktal dalam bentuk jadual.
Contoh:
.
فعل
المعتل
فعل الصحيح
ضمار
عد
اكتب
انت
عدا
اكتبا
انتما
عدوا
اكتبوا
انتم
عدي
اكتبي
انت
عدا
اكتبا
انتما
عدن
اكتبن
انتن
Guru meminta murid menyusun jadual mengikut kategori Fi’il Amri termasuk Sohih dan Muktal dan disertakan dengan susunan Domir.
Guru meminta semua pelajar untuk mengikut arahan guru menyebut kalimah Fi’il Amar Sohih dan Muktal satu per satu mengikut domir berdasarkan jadual
BBM:
1.      Kad manila
2.      Kertas warna
3.      Pen marker

KBKK:
1.      Membezakan kalimah Fi’il Sohih dan Muktal melalui jadual
Langkah 3
(3 minit)
1.Permainan Kotak Beracun  
2.Isi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan. Contoh

فعل
المعتل
فعل
الصحيح
ضمار
عد

انت


انتما


انتم


انت


انتما
عدن
اكتبن
انتن
Guru meminta murid bermain kotak beracun sambil mengiringi lagu bagi memilih murid untuk menjawab soalan

Guru meminta murid yang terpilih mengisi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan berupa domir, kalimah Fi’il Amri (Sohih dan Amri) 
BBM:
1.      Kad manila
2.      Kertas warna
3.      Pen marker
4.      Kotak beracun
5.      Kertas A4
6.      Radio mp3


Penutup

(3      minit)
1.Rumusan
2.Nyanyian lagu Tasrif Fi’il Amri
Guru menerangkan rumusan tentang Tasrif Fi’il Amri bagi memahami kalimah yang sesuai mengikut kategori ini.
Guru dan murid menyanyikan lagu Tasrif Fi’il Amri sekali lagi sebelum menamatkan sesi pembelajaran
BBM:
1.      Nota lagu

Refleksi Guru Pelatih:
Setakat ini saya telah menepati strategi pembelajaran berkaitan dengan Tasrif Fi’il Amri kepada murid dengan penerangan dan pemahaman sepenuhnya.
Ulasan Pembimbing/Penyelia;
……………………………………………..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BERITA TERKINI 17/9/2020

 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN