Khamis, 10 Januari 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 6




RPH HARIAN 6
Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
Nama Guru: Muhammad Daniel bin Mohd Noor
Kelas: 5 Umar
Tarikh: 14.1.2019
Masa: 9.00-9.30 pagi
Bilangan Pelajar: 34 orang
Tajuk: Asma marfuah
Kemahiran: Memahami kategori Fa’el
Kaedah: Mendengar, menyebut dan menulis

Pengetahuan Sedia Ada:
1.      Murid telah mengetahui kalimah Fa’el dalam bentuk ayat
2.      Murid telah memahami serba sedikit tentang Khobar inna
Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Memahami maksud dan contoh Fa’el
2.      Memahami takrifan dan Naib Fa’el
3.      Memahami ayat Fi’il Majhul dan Khobar inna

Kemahiran Berfikir:
1.      Membuat ayat Fa’el mengikut bilangan domir
2.      Mencari kalimah dalam Fi’il Majhul
3.      Menyusun ayat Khobar Inna

Penerapan Nilai:
Memahami kategori kalimah dalam jenis ayat yang berbeza

BBM:
1.      Kad manila
2.      Kertas A4
3.      Kertas warna

Langkah/Masa
Isi
Aktiviti PNP
Catatan/Alat
Pendahuluan
(2 minit)
Bacaan doa
Ketua kelas membaca doa diikuti oleh murid-murid lain

Set  Induksi
(4 minit)
Nyanyian lagu
Guru menyanyikan lagu Fa’el, Naib Fa’el dan Khobar Inna dengan rentak lagu ‘Ada 10 budak hitam’.
Murid diminta menyanyi lagu tersebut sebanyak 2 kali sambil mengikut nyanyian guru
BBM:
1.      Teks lagu
Langkah 1
(7 minit)
Menyatakan definisi Fa’el, Naib Fa’el dan Khobar Inna
Guru mempamerkan kad manila dengan subtopik definisi bagi Fa’el, Naib Fa’el dan Khobar Inna di hadapan kelas beserta dengan huraian dan contoh
Guru memilih 3 orang untuk menyebut kembali definisi yang sama
BBM:
1.      Kad manila
2.      Pen marker

KBKK:
1.      Memahami maksud Fa’el, Naib Fael dan Khobar Inna
Langkah 2
(6 minit)
Membuat jadual
Guru perlu menghasilkan jadual kosong khas untuk Fael dan Naib Fael dan disertakan dengan Nauk Jumlah
Guru memilih 3 orang untuk menjawab 2 soalan termasuk Fa’el dan Naib Fa’el untuk melengkapkan jadual
BBM:
1.      Kad manila
2.      Kertas warna
3.      Pen marker

KBKK:
1.      Membezakan kalimah Fael, Naib Fa’el
Langkah 3
(3 minit)
Isi tempat kosong
Guru membina 3 ayat berkaitan dengan Khobar Inna dan berserta dengan Nauk Jumlah serta mengosongkan jawapan kalimah Khobar
Guru memilih 3 orang untuk menjawab soalan dengan mengisi jawapan yang kosong dengan jawapan yang disediakan
BBM:
1.      Kad manila
2.      Kertas warna
3.      Pen marker

KBKK:
1.      Memahami kalimah dan ayat Khobar Inna
Penutup
(3 minit)
Rumusan
Guru merumuskan tajuk tersebut sepenuhnya bagi kefahaman murid dalam pertukaran kalimah dalam Isim Marfuah.
Guru meminta murid menyanyi sekali lagi dengan lagu yang sama sebagai penutup sesi PNP
BBM:
1.      Teks lagu


Refleksi Guru Pelatih:
Setakat ini saya telah menepati strategi pembelajaran berkaitan dengan Asma marfuah
 kepada murid dengan penerangan dan pemahaman sepenuhnya.

Ulasan Pembimbing/Penyelia;

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BERITA TERKINI 17/9/2020

 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN