Khamis, 10 Januari 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 5

RPH HARIAN 5
Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
Nama Guru: Muhammad Daniel bin Mohd Noor
Kelas: 5 Ali
Tarikh: 11.1.2019
Masa: 8.00-8.30 pagi
Bilangan Pelajar: 40 orang
Tajuk: Rihlat wa muzhat
Kemahiran: Memahami suasana tempat peranginan
Kaedah: Mendengar, menyebut dan menulis
Pengetahuan Sedia Ada:
1.      Murid pernah pergi ke tempat peranginan yang menarik
2.      Murid telah merasai suasana di tempat peranginan
Hasil Pembelajaran:
Pada akhir  pembelajaran murid dapat:
1.       Memahami petikan tentang percutian di tempat peranginan
2.      Memahami dialog sewaktu perjalanan ke destinasi pelancongan
3.      Menikmati persekitaran tempat peranginan yang unik

Kemahiran Berfikir:
1.      Pembacaan dialog
2.      Susunan ayat dalam petikan
3.      Padanan istilah dan terjemahan

Penerapan Nilai:
Merasai keindahan alam sekitar

BBM:
1.      Kad manila
2.      Kertas warna
3.      Teks dialog
4.      Gambar objek
5.      Roda impian
6.      Rajah peta
7.      Pen marker


Langkah/Masa
Isi
Aktiviti PNP
Catatan/Alat
Pendahuluan
(2 minit)
Bacaan doa
Ketua kelas membaca doa diikuti oleh murid-murid lain

Set  Induksi
(4 minit)
Pembacaan dialog
Guru memilih 3 orang murid untuk membaca dialog tentang percutian sekolah
Setiap yang dipilih memainkan watak sebagai ustaz, Umair dan Hanafi
BBM:
1.      Teks dialog

KBKK:
1.      Memahami suasana cuti sekolah
Langkah 1
(7 minit)
Melengkapkan dialog
Guru mempamerkan soalan berupa rangka dialog tanpa jawapan yang mempunyai tempat kosong di hadapan kelas.
Guru memilih 4 orang murid untuk menjawab soalan dengan melengkapkan jawapan dengan jawapan yang disediakan
BBM:
1.      Kad manila
2.      Pen marker

Langkah 2
(6 minit)
Pertunjukkan gambar dan perkataan
Guru menunjukkan gambar kepada semua murid satu persatu tentang aktiviti percutian di tepi pantai.
Guru memilih 3 orang murid untuk menyebut jawapan daripada gambar tersebut.
BBM:
1.      Kad manila
2.      Kertas warna
3.      Pen marker
4.      Gambar objek

KBKK:
1.      Memahami aktiviti percutian di tepi pantai
Langkah 3
(3 minit)
Membuat peta dan roda impian
Guru mempamerkan sebuah rajah peta yang lengkap dengan soalan yang berkaitan dengan percutian di tepi pantai
Guru perlu memilih 5 orang murid untuk menjawab soalan melalui permainan roda impian.
Murid perlu menjawab soalan dengan jawapan yang diberikan oleh guru.
BBM:
1.      Roda impian
2.      Rajah peta
3.      Kertas warna
4.      Gambar objek
Penutup
(3 minit)
Rumusan
Guru merumuskan tajuk dengan memberi reaksi kepada murid  dengan musim cuti sekolah.



Refleksi Guru Pelatih:
Setakat ini saya telah menepati strategi pembelajaran berkaitan dengan Rihlat wa muzhat
kepada murid dengan penerangan dan pemahaman sepenuhnya.

Ulasan Pembimbing/Penyelia;






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BERITA TERKINI 17/9/2020

 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN