Khamis, 10 Januari 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 4




RPH HARIAN 4
Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
Nama Guru: Muhammad Daniel bin Mohd Noor
Kelas: 5 Abu Bakar
Tarikh: 10.1.2019
Masa: 11.00-11.30 pagi
Bilangan Pelajar: 37  orang
Tajuk: Fi Mushtashfa’
Kemahiran: Memahami adab dengan pesakit
Kaedah: Mendengar, menyebut dan menulis
Pengetahuan Sedia Ada:
1.      Murid pernah menziarahi keluarga yang sakit
2.      Murid telah merasai kesusahan hidup pesakit

Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Mengenali adab berziarah dengan pesakit
2.      Mengenali jenis-jenis penyakit
3.      Memahami dialog antara pelawat dan pesakit

Kemahiran Berfikir:
1.      Lakonan
2.      Sesi soal jawab
3.      Menyenaraikan jenis-jenis penyakit

Penerapan Nilai:
Memahami penderitaan orang lain yang menimpa musibah

BBM:
1.      Pakaian rasmi
2.      Kertas warna
3.      Kad manila
4.      Pen marker
5.      Bahan-bahan lain
6.      Gambar objek


Langkah/Masa
Isi
Aktiviti PNP
Catatan/Alat
Pendahuluan
(2 minit)
Bacaan doa
Ketua kelas membaca doa diikuti oleh murid-murid lain

Set  Induksi
(4 minit)
Sesi lakonan
Guru memilih 4 orang murid untuk dibuat lakonan.
Murid yang  terpilih mesti memakai pakaian khas bagi sesi lakonan tersebut dan memainkan watak sebagai pesakit, jururawat dan 2 orang rakan pesakit
Semasa sesi lakonan dialunkan muzik latar yang bersesuaian dengan situasi di hospital
BBM:
1.      Pakaian rasmi
2.      Bahan-bahan lain

KBKK:
1.      Memahami adab-adab menziarahi pesakit
Langkah 1
(7 minit)
Melengkapkan dialog
Guru mempamerkan dialog di papan putih dan susun mengikut watak yang dimainkan
Guru memilih 4 orang murid untuk memilih jawapan yang sesuai dan dipamerkan pada watak yang dimainkan
BBM:
1.      Kad manila
2.      Pen marker
Langkah 2
(6 minit)
Pertunjukkan gambar dan perkataan
Guru mempamerkan gambar kepada semua murid dan murid menyebut jawapan berdasarkan gambar tersebut.
Guru memilih 4 orang murid untuk menyebut jawapan yang guru sebutkan tadi dengan jawapan yang sama
BBM:
1.      Gambar objek
2.      Kertas warna

KBKK:
1.      Mengetahui jenis penyakit dan perawatan
Langkah 3
(3 minit)
Isi tempat kosong
Guru menyediakan soalan dengan ayat yang mempunyai tempat kosong beserta dengan gambar yang ditunjukkan tadi.
Guru memilih 4 orang murid untuk menjawab soalan dengan mengisi tempat kosong dengan jawapan yang disediakan.
BBM:
1.      Gambar objek
2.      Kad manila
3.      Kertas warna
Penutup
(3 minit)
Rumusan
Guru merumuskan tajuk tersebut dengan memberikan motivasi kepada pelajar supaya menjaga kesihatan diri.



Refleksi Guru Pelatih:
Setakat ini saya telah menepati strategi pembelajaran berkaitan dengan Fi Mushtashfa’kepada murid dengan penerangan dan pemahaman sepenuhnya.

Ulasan Pembimbing/Penyelia;


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BERITA TERKINI 17/9/2020

 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN