Khamis, 10 Januari 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 3




RPH HARIAN 3
Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
Nama Guru: Muhammad Daniel bin Mohd Noor
Kelas: 5 Usman
Tarikh: 8.1.2019
Masa: 10.00-10.30 pagi
Bilangan Pelajar: 34 orang
Tajuk: Hayatul fi Riffi
Kemahiran: Mengenal situasi kehidupan di kampung
Kaedah: Membaca, menyebut dan menulis
Pengetahuan Sedia Ada:
1.      Murid telah mengetahui serba sedikit tentang situasi di kampung
2.      Murid pernah menghadapi cara hidup di kampung masing-masing
Hasil Pembelajaran:
1.      Murid dapat membezakan kehidupan di kampung dan Bandar
2.      Murid dapat memahami jenis pekerjaan di kampung
3.      Murid dapat merasai kesusahan di kampung

Kemahiran Berfikir:
1.      Tayangan video
2.      Menyenaraikan jenis pekerjaan di kampung
3.      Kotak beracun
4.      Isi tempat kosong
5.      Mengulas sajak

Penerapan Nilai:
Menghayati keindahan suasana di kampung

BBM:
1.      LCD
2.      Kad manila
3.      Kertas warna
4.      Nota teks
5.      Laptop
6.      Radio mp3
7.      Kotak beracun
8.      Video
9.      Pita pelekat
10.  Pen marker


Langkah/Masa
Isi
Aktiviti PNP
Catatan/Alat
Pendahuluan
(2 minit)
Bacaan doa
Ketua kelas membaca doa diikuti oleh murid-murid lain

Set  Induksi
(4 minit)
Pertunjukkan video
Guru menunjukkan video berkaitan dengan situasi di kampung.
Murid perlu mengambil perhatian dengan cara hidup di kampung
BBM:
1.      Radio mp3
2.      Video
3.      LCD
4.      Laptop

KBKK:
1.      Merasai suasana sebenar di kampung
Langkah 1
(7 minit)
Pembacaan sajak
Guru mempamerkan petikan sajak yang lengkap di papan putih
Guru memilih 3 orang murid membaca sajak yang dipamerkan di hadapan kelas
BBM:
1.      Kad manila
2.      Nota teks
3.      Pen marker
4.      Pita pelekat
Langkah 2
(6 minit)
Pertunjukkan gambar dan perkataan
Guru menunjukkan gambar jenis pekerjaaan di kampung sambil bertanya kepada semua murid tentang gambar tersebut
Guru menunjukkan jawapan yang tepat selepas semua murid  menyebut jawapan sebentar tadi
BBM:
1.      Gambar objek
2.      Kad manila
3.      Kertas warna
4.      Pen marker
5.      Pita pelekat

KBKK:
1.      Memahami jenis pekerjaan di kampung
Langkah 3
(3 minit)
Kotak beracun dan mengisi tempat kosong
Guru menyediakan kotak beracun dan diiringi dengan muzik latar untuk memilih murid untuk menjawab soalan
Murid yang terpilih dikehendaki menjawab soalan berupa tempat kosong dan mengisi jawapan dengan jawapan yang disediakan.
BBM:
1.      Kotak beracun
2.      Radio mp3
3.      Gambar objek
4.      Kertas warna
5.      Pita pelekat
Penutup
(3 minit)
Rumusan
Guru merumuskan tajuk ini dengan membandingkan suasana di kampung dan di Bandar dan menggambarkan suasana kehidupan di kampung



Refleksi Guru Pelatih:
Setakat ini saya telah menepati strategi pembelajaran berkaitan dengan Hayatul fi Riffi
 kepada murid dengan penerangan dan pemahaman sepenuhnya.

Ulasan Pembimbing/Penyelia;


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BERITA TERKINI 17/9/2020

 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN