Khamis, 10 Januari 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2




RPH HARIAN 2
Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
Nama Guru: Muhammad Daniel bin Mohd Noor
Kelas: 5 Omar
Tarikh: 7.1.2019
Masa: 9.00-9.30 pagi
Bilangan Pelajar: 35 orang
Tajuk: Wasfu Anihayah
Kemahiran: Memahami erti kehidupan manusia
Kaedah: Membaca, mendengar dan menulis
Pengetahuan Sedia Ada:
1.      Murid mencontohi sikap baik rakan
2.      Murid memahami sifat Mahmudah daripada sifat Mazmumah
Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.                  Murid telah membezakan antara tabiat baik dan buruk
2.                  Murid dapat mengikut sifat Mahmudah daripada sifat Mazmumah
3.                  Murid dapat mengambil iktibar daripada petikan tentang erti kehidupan seseorang

Kemahiran Berfikir:
1.      Kotak beracun
2.      Soalan padanan
3.      Bacaan dan mengulas dialog

Penerapan Nilai:
Mengikuti contoh yang baik dan menjauhi kemungkaran

BBM:
1.      Kertas warna
2.      Kad manila
3.      Kotak beracun
4.      Radio mp3
5.      Gambar objek
6.      Pen marker
7.      Nota petikan

Langkah/Masa
Isi
Aktiviti PNP
Catatan/Alat
Pendahuluan
(2 minit)
Bacaan doa
Ketua kelas membaca doa diikuti oleh murid-murid lain

Set  Induksi
(4 minit)
Sesi perbualan
Guru meminta  2 orang murid membaca dialog yang terdapat dalam buku teks di hadapan kelas
Murid mengambil watak sebagai ibu dan anak dan semua murid perlu memahami setiap dialog yang rakan mereka bacakan tadi
BBM:
1.      Nota petikan

KBKK:
1.      Memahami erti kehidupan seseorang
Langkah 1
(7 minit)
Melengkapkan dialog
Guru mempamerkan ayat berkaitan dialog perbualan di papan putih.
Guru memanggil 8 orang murid membaca setiap dialog yang dipamerkan tadi.
BBM:
1.      Kad manila
2.      Pen marker
Langkah 2
(6 minit)
Pertunjukkan gambar dan perkataan
Guru mempamerkan gambar objek berkaitan dengan perbuatan mahmudah dan mazmumah di hadapan kelas
Guru memilih 6 orang murid untuk menyebut perbuatan yang dibuat berdasarkan gambar yang ditunjukkan tadi
BBM:
1.      Gambar objek
2.      Kad manila
3.      Kertas warna
4.      Pen marker

KBKK:
1.      Membezakan sifat mahmudah dan sifat mazmumah
Langkah 3
(3 minit)
Kotak beracun dan membuat padanan
Guru menampal perkataan perbuatan mahmudah dan mazmumah dan gambar objek di papan putih.
Guru memilih 6 orang murid dengan kotak beracun bagi menjawab soalan berbentuk padanan
BBM:
1.      Kotak beracun
2.      Radio mp3
3.      Kad manila
4.      Gambar objek
Penutup
(3 minit)
Rumusan
Guru merumuskan tajuk ini tentang perlakuan dalam kehidupan manusia dan mencari seorang pelajar yang baik perlakuan untuk menjadikan contoh kepada rakan-rakan lain



Refleksi Guru Pelatih:
Setakat ini saya telah menepati strategi pembelajaran berkaitan dengan Wasfu Anihayah kepada murid dengan penerangan dan pemahaman sepenuhnya.

Ulasan Pembimbing/Penyelia;

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BERITA TERKINI 17/9/2020

 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN