Perbandingan strategi berpusatkan guru dan murid
Guru
|
Aspek
|
Murid
|
Guru
sebagai penyampai utama maklumat berkenaan bidang tertentu.
|
Peranan
|
-Guru
sebagai fasilitator
|
Pengetahuan
sedia ada pelajar tidak dipertimbangkan sebagai sesuatu tertentu
|
Objektif
|
Mewujudkan
pengalaman pembelajaran yang dapat menarik minat pelajar serta menggalakkan
penglibatan mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
|
Guru
bertanggungjawab sepenuhnya ke atas bahan bantu mengajar yang akan digunakan
dalam PNP
|
Kaedah
|
Melibatkan
pelajar dalam membentuk proses pembelajaran melalui rundingan berasaskan
kekuatan dan kelemahan pelajar.
|
Guru
menentukan sendiri tatacara membuat penilaian terhadap prestasi pelajar.
|
Kepimpinan
|
Memberi
pelajar kebebasan membuat pilihan tentang bahan sumber dan aktiviti
pembelajaran.
|
Komunikasi
satu hala. Hanya guru yang bercakap di dalam kelas.
|
Komunikasi
|
Mewujudkan
prosedur pemantauan agar pelajar bertanggungjawab ke atas apa yang mereka
pelajari.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan