Khamis, 10 Januari 2019

RANCANGAN PENGAJARAN MINGGUAN HAIRI



RANCANGAN PENGAJARAN MINGGUAN
SUBJEK: TAJWID DARJAH 6
     MINGGU
       TAJUK
     OBJEKTIF
  KEMAHIRAN
        NILAI
             1
 Pelajaran 1:  Waqaf dan Ibtida'
-Pengertian     Waqaf dan         Ibtida'
Murid dapat:
1. Mengetahui pengertian Waqaf dan Ibtida'.
2. Membaca al-Quran menurut peraturan Waqaf dan Ibtida'.
3. Menyenaraikan alamat/tanda Waqaf.
-Membaca
-Mendengar
-Menaakul
-Berdisiplin
             2
 Pelajaran 2: Bahagian Waqaf
-Waqaf Ikhtiyari
-Waqaf Idhthirari
-Waqaf Intizhari
-Waqaf Ikhtibari
Murid dapat:
1. Mengetahui bahagian Waqaf dan perkara yang berkaitannya.
2. Membaca al-Quran mengikut aturan Waqaf dan Ibtida'.
-Membaca
-Mendengar
-Menaakul
-Sentiasa                memuliakan al-    Quran
             3
Pelajaran 3: Jenis Waqaf
-Waqaf Tamm
-Waqaf Kafi
-Waqaf Hasan
-Waqaf Qabih
Murid dapat:
1. Mengetahui jenis Waqaf dan perkara berkaitannya.
2. Membaca al-Quran mengikut peraturan Waqaf dan Ibtida'.
-Membaca
-Mendengar
-Menaakul
-Menulis
-Beradab dengan    al-Quran
             4
Pelajaran 4: Kaedah Waqaf dan Ibtida'
-Hamzah   Washal:   Pengertian dan     Jenisnya
-Cara Membaca     Washal  dan         Ibtida' Pada       Hamzah Washal
-Hamzah Qatha'
-Kedudukan     Hamzah Qatha'
-Cara Membaca     Washal dan           Ibtida' Pada     Hamzah Qatha'
-Waqaf dan           Ibtida' Pada         Kalimat Kalla
-Waqaf Pada     Kalimat Bala
-Waqaf Pada         Kalimat Na'am
-Waqaf Jibril
Murid dapat:
1. Mengetahui kegunaan Hamzah Washal dan Hamzah Qatha'.
2. Membaca al-Quran mengikut aturan Waqaf dan Ibtida'.
3. Menjelaskan hukum penggunaan Kalla, Na'am, Bala dan Waqaf Jibril.
-Membaca
-Mendengar
-Menaakul
-Rajin membaca al-Quran
             5
Pelajaran 5:
 Al-Imalah
-Pengertian al-       Imalah
-Kalimat Yang     Dibaca al-           Imalah Dalam   al- Quran
Murid dapat:
1. Mengetahui erti al-Imalah.
2. Membaca mengikut hukum Tajwid yang betul.
3. Mengenalpasti kalimat yang disebut dengan al-Imalah dalam al-Quran.
-Membaca
-Mendengar
-Menaakul
-Menulis
-Menghormati al-Quran
             6
Pelajaran 6:
 Al-Raum
-Pengertian al-       Raum
-Bunyi Sebutan     al-Raum
Murid dapat:
1. Tahu erti al-Raum.
2. Membaca al-Quran dengan bertajwid.
3. Menyebut al-Raum dengan betul.
-Membaca
-Mendengar
-Menaakul
-Menulis
-Membaca al-Quran dengan bertajwid
             7
Pelajaran 7: 
Al-Isymam
-Pengertian al-   Isymam
-Kaedah al-     Isymam dan   Contoh
Murid dapat:
1. Mengetahui erti al-Isymam.
2. Membaca al-Quran dengan bertajwid.
3. Memahami pelajaran secara jelas.
-Membaca
-Mendengar
-Menaakul
-Berani ketika membaca al-Quran
             8
Pelajaran 8: Saktah
-Pengertian   Saktah
-Bacaan Saktah   Dalam Al-   Quran
-Bacaan Harus   Saktah
1. Tahu erti Saktah.
2. Membaca al-Quran secara bertajwid.
3. Menyenaraikan tempat wajib dibaca Saktah dalam al-Quran.
-Membaca
-Mendengar
-Menaakul
-Membaca al-Quran dengan cermat
             9 
Ulangkaji
1. Tahu definisi isi pelajaran 1-4.
2. Menyatakan hukum Tajwid dengan betul.
3. Memahami pelajaran secara jelas.
-Membaca
-Mendengar
-Menulis
-Menaakul
-Sayang kepada al-Quran
-Bersyukur dapat membaca al-Quran
-Membaca al-Quran amalan harian
            10 
Ulangkaji
1. Tahu definisi isi pelajaran 5-8.
2. Mengeluarkan hukum Tajwid dengan tepat.
3. Memahami sejelasnya setiap topik pelajaran.
-Membaca
-Mendengar
-Menaakul
-Menulis
-Berdedikasi
-Bekerjasama
-Rajin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BERITA TERKINI 17/9/2020

 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN