Khamis, 10 Januari 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 9




RPH HARIAN 9
Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
Nama Guru: Muhammad Daniel bin Mohd Noor
Kelas: 5 Ali
Tarikh: 17.1.2019
Masa: 8.00-8.30 pagi
Bilangan Pelajar: 40 orang
Tajuk: Takwinu Jumali mufidat
Kemahiran: Memahami Jumlah Ismiah dan Fi’liah
Kaedah: Membaca, menyebut dan menulis
Pengetahuan Sedia Ada:
1.      Murid telah mengetahui serba sedikit berkaitan dengan Jumlah Ismiah dan Fikliah
2.      Murid telah mahir sedikit dalam membuat Jumlah Ismiah dan Fikliah
Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Memahami Jumlah Ismiah dan Fikliah daripada petikan
2.      Membuat rangka karangan mengikut Jumlah Ismiah dan Fikliah
Kemahiran Berfikir:
1.      Membuat kotak kategori ayat
2.      Susunan Ayat dan terjemahan
3.      Nyanyian lagu
Penerapan Nilai:
Memahami jenis-jenis ayat untuk membuat karangan

BBM:
1.      Kad Manila
2.      Nota lagu
3.      Kertas warna
4.      Kertas A4
5.      Pita pelekat
6.      Rajah peta

Langkah/Masa
Isi
Aktiviti PNP
Catatan/Alat
Pendahuluan
(2 minit)
Bacaan doa
Ketua kelas membaca doa diikuti oleh murid-murid lain

Set  Induksi
(4 minit)
Nyanyian lagu
Guru menyanyikan lagu berkaitan dengan Jumlah Ismiah dan Jumlah Fikliah dengan rentak lagu ‘Bangun Pagi Gosok Gigi”.
Guru meminta pelajar mengulangi sebanyak 2 kali menyanyikan lagu yang sama sambil mengikut guru menyanyi.
BBM:
1.      Nota lagu
Langkah 1
(7 minit)
Penerangan definisi
Guru menerangkan definisi berkaitan dengan Jumlah Fikliah dan Jumlah Ismiah kepada murid
Guru mempamerkan kad manila yang berkaitan dengan definisi istilah tersebut untuk kefahaman pelajar
Guru meminta 2 orang murid menerangkan semula definisi istilah yang sama.
BBM:
1.      Kad manila
2.      Pen marker

KBKK:
1.      Memahami definisi Jumlah Ismiah dan Jumlah Fikliah
Langkah 2
(6 minit)
Membuat jadual
Guru menyediakan jadual yang berupa Jumlah Ismiah dan Fikliah beserta ruang jawapan yang kosong untuk diisi oleh murid
Guru memilih 6 orang murid untuk memberi 2 jawapan untuk mengisi tempat kosong
BBM:
1.      Kad manila
2.      Kertas warna
3.      Pen marker

KBKK:
1.      Membezakan Jumlah Ismiah dan Jumlah Fikliah
Langkah 3
(3 minit)
Pertunjukkan peta dan perkataan
Guru menyediakan rajah peta berupa padang di hadapan kelas.
Guru menyediakan tempat kosong dan jawapan yang dipilih oleh pelajar
BBM:
1.      Rajah peta
2.      Kertas A4
3.      Pen marker
Penutup
(3 minit)
Rumusan
Guru merumuskan tajuk ini dengan memberikan tips mudah hafalan kepada murid supaya dapat membina kedua-dua jenis ayat dengan mantap.
Guru menyanyikan sekali lagi lagu yang sama sebagai penutup sesi PNP.
BBM:
1.      Nota lagu

Refleksi Guru Pelatih:
Setakat ini saya telah menepati strategi pembelajaran berkaitan dengan Takwinu Jumali mufidat kepada murid dengan penerangan dan pemahaman sepenuhnya.

Ulasan Pembimbing/Penyelia;

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BERITA TERKINI 17/9/2020

 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN