Khamis, 10 Januari 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 10




RPH HARIAN 10
Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
Nama Guru: Muhammad Daniel bin Mohd Noor
Kelas: 5 Umar
Tarikh: 18.1.2019
Masa: 9.00-9.30 pagi
Bilangan Pelajar: 35 orang
Tajuk: Kitabatu Inshaie Au Ibarati Basithah
Kemahiran: Memahami teknik penulisan karangan
Kaedah: Mendengar, membaca dan menulis
Pengetahuan Sedia Ada:
1.      Murid telah memahami kategori ayat
2.      Murid telah mengetahui serba sedikit teknik membuat karangan
Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Membuat karangan dengan teknik sepenuhnya
2.      Merangka karangan mengikut ayat Tanya
3.      Menyusun ayat yang bersesuaian untuk menjadi sebuah karangan
Kemahiran Berfikir:
1.      Nyanyian lagu
2.      Susunan ayat
3.      Mencari isi penting
Penerapan Nilai:
Menggunakan teknik rangka untuk mencipta karangan

BBM:
1.      Kad manila
2.      Nota lagu
3.      Kertas warna
4.      Kertas A4
5.      Pen marker
6.      Rajah peta minda


Langkah/Masa
Isi
Aktiviti PNP
Catatan/Alat
Pendahuluan
(2 minit)
Bacaan doa
Ketua kelas membaca doa diikuti oleh murid-murid lain

Set  Induksi
(4 minit)
Nyanyian lagu
Guru menyanyikan lagu yang berkaitan dengan rangka karangan dengan rentak lagu ‘Are You Sleeping’
Guru meminta murid mengulagi lagu yang sama sebanyak 2 kali sambil mengikut guru menyanyi
BBM:
1.      Nota lagu
Langkah 1
(7 minit)
Membuat peta minda
Guru menghasilkan peta minda berkaitan dengan kerangka karangan.
Guru memilih 4 orang murid untuk mengisi jawapan pada kotak yang kosong
BBM:
1.      Rajah peta minda
2.      Kertas warna
3.      Pen marker
4.      Pita pelekat

KBKK:
1.      Membuat kerangka  karangan
Langkah 2
(6 minit)
Membuat jadual
Guru memilih tajuk tentang ‘Hobi’ dan menghasilkan sebuah jadual kosong dan beserta dengan kata soal yang lengkap
Guru memilih 4 orang murid untuk mengisi jawapan dalam jadual yang disediakan
BBM:
1.      Kad manila
2.      Kertas warna
3.      Pen marker

KBKK:
1.      Memahami susunan ayat dan isi karangan
Langkah 3
(3 minit)
Membuat ayat
Guru menyediakan ayat soalan bagi memahami murid untuk menjawab
Guru memilih 4 orang murid memberikan 2 jawapan yang disediakan untuk melengkapkan jawapan pada setiap soalan.
BBM:
1.      Kad manila
2.      Kertas A4
3.      Pen marker

KBKK:
1.      Menghasilkan karangan
Penutup
(3 minit)
Rumusan
Guru merumuskan bahawa tajuk ini penting dan umum kepada setiap murid kerana melibatkan penggunaan ayat untuk menghasilkan sebuah karangan.
Guru meminta murid menyanyikan lagu yang sama sekali lagi sebelum menutup sesi PNP
BBM:
1.      Nota lagu

Refleksi Guru Pelatih:
Setakat ini saya telah menepati strategi pembelajaran berkaitan dengan Kitabatu Inshaie Au Ibarati Basithah kepada murid dengan penerangan dan pemahaman sepenuhnya.

Ulasan Pembimbing/Penyelia;


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BERITA TERKINI 17/9/2020

 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN