RANCANGAN PENGAJARAN MINGGUAN
SUBJEK: TAJWID DARJAH 6
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
1
|
Pelajaran 1: Waqaf dan Ibtida'
-Pengertian Waqaf dan
Ibtida'
|
Murid dapat:
1. Mengetahui pengertian Waqaf dan Ibtida'.
2. Membaca al-Quran menurut peraturan Waqaf dan Ibtida'.
3. Menyenaraikan alamat/tanda Waqaf.
|
-Membaca
-Mendengar
-Menaakul
|
-Berdisiplin
|
2
|
Pelajaran 2: Bahagian Waqaf
-Waqaf Ikhtiyari
-Waqaf Idhthirari
-Waqaf Intizhari
-Waqaf Ikhtibari
|
Murid dapat:
1. Mengetahui bahagian Waqaf dan perkara yang
berkaitannya.
2. Membaca al-Quran mengikut aturan Waqaf dan Ibtida'.
|
-Membaca
-Mendengar -Menaakul |
-Sentiasa
memuliakan al- Quran
|
3
|
Pelajaran 3: Jenis Waqaf
-Waqaf Tamm -Waqaf Kafi -Waqaf Hasan -Waqaf Qabih |
Murid dapat:
1. Mengetahui jenis Waqaf dan perkara berkaitannya.
2. Membaca al-Quran mengikut peraturan Waqaf dan Ibtida'.
|
-Membaca
-Mendengar -Menaakul -Menulis |
-Beradab dengan al-Quran
|
4
|
Pelajaran 4: Kaedah Waqaf dan Ibtida'
-Hamzah Washal: Pengertian
dan Jenisnya
-Cara Membaca
Washal dan Ibtida'
Pada Hamzah Washal
-Hamzah Qatha' -Kedudukan Hamzah Qatha' -Cara Membaca Washal dan Ibtida' Pada Hamzah Qatha' -Waqaf dan Ibtida' Pada Kalimat Kalla
-Waqaf Pada Kalimat Bala
-Waqaf Pada Kalimat Na'am
-Waqaf Jibril
|
Murid dapat:
1. Mengetahui kegunaan Hamzah Washal dan Hamzah Qatha'.
2. Membaca al-Quran mengikut aturan Waqaf dan Ibtida'.
3. Menjelaskan hukum penggunaan Kalla, Na'am, Bala dan
Waqaf Jibril.
|
-Membaca
-Mendengar -Menaakul |
-Rajin membaca al-Quran
|
5
|
Pelajaran 5:
Al-Imalah
-Pengertian al- Imalah -Kalimat Yang Dibaca al- Imalah Dalam al- Quran |
Murid dapat:
1. Mengetahui erti al-Imalah.
2. Membaca mengikut hukum Tajwid yang betul.
3. Mengenalpasti kalimat yang disebut dengan al-Imalah
dalam al-Quran.
|
-Membaca
-Mendengar -Menaakul -Menulis |
-Menghormati al-Quran
|
6
|
Pelajaran 6:
Al-Raum
-Pengertian al- Raum -Bunyi Sebutan al-Raum |
Murid dapat:
1. Tahu erti al-Raum.
2. Membaca al-Quran dengan bertajwid.
3. Menyebut al-Raum dengan betul.
|
-Membaca
-Mendengar -Menaakul -Menulis |
-Membaca al-Quran dengan bertajwid
|
7
|
Pelajaran 7:
Al-Isymam
-Pengertian al- Isymam -Kaedah al- Isymam dan Contoh |
Murid dapat:
1. Mengetahui erti al-Isymam.
2. Membaca al-Quran dengan bertajwid.
3. Memahami pelajaran secara jelas.
|
-Membaca
-Mendengar -Menaakul |
-Berani ketika membaca al-Quran
|
8
|
Pelajaran 8: Saktah
-Pengertian Saktah -Bacaan Saktah Dalam Al- Quran -Bacaan Harus Saktah |
1. Tahu erti Saktah.
2. Membaca al-Quran secara bertajwid.
3. Menyenaraikan tempat wajib dibaca Saktah dalam
al-Quran.
|
-Membaca
-Mendengar -Menaakul |
-Membaca al-Quran dengan cermat
|
9
|
Ulangkaji
|
1. Tahu definisi isi pelajaran 1-4.
2. Menyatakan hukum Tajwid dengan betul.
3. Memahami pelajaran secara jelas.
|
-Membaca
-Mendengar -Menulis -Menaakul |
-Sayang kepada al-Quran
-Bersyukur dapat membaca al-Quran
-Membaca al-Quran amalan harian
|
10
|
Ulangkaji
|
1. Tahu definisi isi pelajaran 5-8.
2. Mengeluarkan hukum Tajwid dengan tepat.
3. Memahami sejelasnya setiap topik pelajaran.
|
-Membaca
-Mendengar -Menaakul -Menulis |
-Berdedikasi
-Bekerjasama -Rajin |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan